Zou jij een mailtje openen met bovenstaande onderwerpregel? Ik wel. Uit nieuwsgierigheid én omdat hij afwijkt van de norm. Een goede onderwerpregel is bepalend voor het succes van je e-mailmarketing.
De onderwerpregel bepaalt in grote mate hoeveel geadresseerden je mail openen. De enige regel die opgaat, heeft betrekking op de lengte. Maximaal 50 tekens, anders vertonen sommige e-mail programma’s hem niet volledig. Verder zijn er wel richtlijnen wat betreft het gebruik van uitroeptekens en woorden als ‘gratis’ en ‘profiteer’, maar harde regels zijn er eigenlijk niet. Mede daarom is het bedenken van een goede onderwerpregel – zelfs voor copywriters – een klus op zich.
Onderwerpregel: the battle
Van 11 tot 14 juni komen marketeers van over de hele wereld bij elkaar in Denver voor The Optimization Summit 2012. In de aanloop naar deze bijeenkomst over optimalisatie van landingspagina’s schreef de organisatie een wedstrijd uit. Je voelt hem al aankomen: verzin de beste onderwerpregel voor een e-mail over het evenement. Marketingtechnisch ook slim, want anders hadden jij en ik waarschijnlijk nooit over The Optimization Summit gehoord, maar dat terzijde.
Originele reacties
Tussen de inzendingen staan veel clichés, maar ook een paar pareltjes, zoals de kop van dit artikel. Een paar andere originele reacties:
– VIDEO demo: de landingspagina van de toekomst
– Waarom jouw landingspagina zo weinig conversie creëert
– Testen geven aan dat je deze mail waarschijnlijk niet opent
De inzendingen zijn een leuke bron van inspiratie voor iedereen die regelmatig worstelt met een onderwerpregel!