Tussen 2010 en 2012 steeg het aantal Nederlandse Facebookgebruikers van 28% naar 76%. Een gemiddelde werknemer bezoekt Facebook vijf keer per dag: reden voor veel bedrijven om de site te blokkeren. Niet slim! Beter is het om de dialoog met je werknemers aan te gaan en goede afspraken te maken.
In Engeland is het fenomeen Facebookverslaving onderzocht. Meer dan de helft van alle duizend deelnemers vertoonde afkickverschijnselen toen ze een dag lang geen sociale netwerksites mochten gebruiken. Veertig procent voelde zich eenzaam. Enkelen werden nerveus en angstig en er was er eentje die het gevoel had dat zijn hand eraf gehakt was. Hoewel je bij de geestelijke gesteldheid van deze persoon wat mij betreft sowieso vraagtekens mag zetten.
Je werknemers op Facebook, zorg of zegen?
In hun angst om controle te verliezen, blokkeren sommige bedrijven social mediawebsites. Steek je kop niet in het zand. Je werknemers blijven posten en tweeten. Beter is het om open te staan voor deze media. Maak duidelijke afspraken met je mensen over wat wel en niet kan en welke info er op je bedrijfspagina gedeeld mag worden. Gepraat wordt er sowieso, dan kan dit maar beter positief zijn toch? Je medewerkers zijn tenslotte ambassadeurs van je bedrijf.
Versla je verslaving
Wanneer de balans doorslaat, heb je als individu wel een probleem. Geen grap: in Engeland is social media-addiction een serieuze ziekte waarvoor al honderden mensen in behandeling zijn. Voorkom dat zoiets jou overkomt en houd het leuk.
- Eén dagdeel ‘offline’
Verbied jezelf een dagdeel lang iets op social media te doen. Wedden dat je dat al zwaar valt? - Voeg wat toe
Hoe vaak post of tweet je iets waar je anderen een plezier mee doet? En hoe vaak gebruik je Facebook of Twitter alleen als online dagboek? Wees je bewust van wat je deelt. - Pas op voor verveling
Betrap je jezelf erop dat je uit verveling maar wat zit te scrollen? Wegklikken die pagina, want je verspilt je tijd! Creëer zelf een leuke post of ga wat nuttigs doen.
Need help?
Social media are here to stay. Laten we daar vanuit gaan. Veel personen én bedrijven hebben nog moeite om de juiste balans, content en tone of voice te vinden en te cultiveren. Need help? Wij hebben ervaring met social media en helpen je graag de juiste koers te bepalen.