Er is veel geschreven over zoekmachineoptimalisatie, ofwel SEO. En nog dagelijks komen er duizenden nieuwe blogposts en artikelen bij die je van je leven niet allemaal zult kunnen lezen. Van veel klanten horen we dat ze niet goed meer weten wat ze moeten doen. Welke tips en trucs moet je anno nu toepassen om nog goed gevonden te worden? Wat moet je vooral niet doen om door Google – want over die zoekmachine hebben we het in het algemeen – afgestraft te worden? Als er maar één tip is die je onthoudt, laat het dan vooral deze zijn.
De tijd van SEO-tips en SEO-trucs is voorbij
Dat heb je goed gelezen. Er zijn geen echte tips en trucs meer om te scoren in de zoekmachines. Google is de afgelopen jaren steeds slimmer geworden. Er zijn beruchte updates met illustere namen, zoals Penguin, Panda en Mobilegeddon doorgevoerd. Websites van lage kwaliteit (lees: met vooral content om zoekmachines om de tuin te leiden) zijn onverbiddelijk afgestraft. Of ze worden nog afgewaardeerd in de komende updates. Wat Google wil is duidelijk: het beste zoekresultaat voor zijn klanten. En het zal ook helder zijn dat zogenaamde ‘thin content’-sites hier niet onder vallen.
Zoekmachinevriendelijke content anno 2015
Om in 2015 nog te scoren in zoekmachines, moet je er eenvoudigweg voor zorgen dat je het beste zoekresultaat bent. Precies, jouw content moet zo goed zijn dat je concurrentie erbij verbleekt. In feite is dit goed nieuws. Voor webbouwers, vormgevers en copywriters, zoals wij. Het draait allemaal weer om de inhoud. Wil je in de bovenste regionen van de zoekresultaten verschijnen, dan doe je beter maar je best op het artikel. Kijk naar wat je concurrentie over hetzelfde onderwerp schrijft. Breid dit uit met jouw visie, voeg er foto’s en filmpjes aan toe, maak duidelijk dat je nóg meer over het onderwerp weet.
Content is voor mensen, niet voor zoekmachines
Content maak je voor ménsen, niet voor zoekmachines. Dat was altijd al het doel van Google. Het algoritme van de zoekgigant is nu ook geavanceerd genoeg om content van kwaliteit te onderscheiden van slechte content. Als je goede content maakt, wordt die vanzelf gevonden. Je krijgt gratis links en mensen delen je artikel op sociale media. Belangrijke impulsen voor Google om te bepalen of jouw content waardevol is af niet.
Verder nog dingen om rekening mee te houden?
Natuurlijk is het nog steeds goed om de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in het achterhoofd te houden bij het schrijven van content. Verwerk het zoekwoord in de url, in de paginatitel, in één of meer tussenkoppen en in de platte tekst. Maar overdrijf het niet. Ga voor één tot twee procent zoekwoorddichtheid in korte teksten. In langere teksten (meer dan drie- tot vierhonderd woorden) kun je het beste een lagere dichtheid aanhouden.
Natuurlijk zorg je er ook voor dat je site zowel technisch als qua gebruiksvriendelijkheid goed in elkaar zit. Kom je er zelf niet uit, vraag dan gerust puur!fct om een websiteadvies op maat.