Selecteer een pagina

Ouderwetse marketingmiddelen die nog steeds werken

11 aug, 2015

In een tijd waarin alles om landingspagina’s, SEO en sociale media lijkt te draaien, vergeten we dat sommige oude en bewezen marketingmiddelen nog steeds goed werken. In dit blogje bespreken we vijf ‘ouderwetse’ marketingtechnieken die nog springlevend zijn.

1. Mailings

Nee, geen digitale nieuwsbrieven (al kunnen die ook goed werken), we bedoelen hier gewone papieren mailings. Die met een postzegel door de brievenbus gaan. De kosten voor ‘ouderwetse’ mailings zijn de laatste jaren drastisch gedaald, tot hetzelfde niveau van wat een digitale lead kost. Waar het in de mailbox steeds meer moeite kost om op te vallen (of om überhaupt uit het spamfilter te blijven), heeft de papieren mailing nog altijd een hoge attentiewaarde. Uit onderzoek blijkt bovendien dat leads die via zo’n mailing binnenkomen beter converteren én voor een hogere herhalingvraag zorgen. Natuurlijk zorg je er wel voor dat je niet in het wilde weg gaat mailen, maar je ontvangers ook echt kent.

2. Promotiemateriaal

Sleutelhangers, pennen, flesjes water… Er wordt vaak een beetje lacherig gedaan over dergelijke middelen. Feit is dat ze nog steeds voor aandacht voor jouw business zorgen en de ontvanger positief stemmen over jouw bedrijf. Fysieke voorwerpen blijven vaak rondslingeren en worden, mits goed gekozen, ook echt gebruikt. Jouw bedrijfsnaam gaat keer op keer rond bij jouw potentiële klant. Op het moment dat ze je nodig hebben, kennen ze je naam en zijn ze meer geneigd om contact op te nemen.

3. Een wedstrijd organiseren

Er is veel aandacht voor SEO en design om extra bezoekers naar je website te trekken. Maar laten we de traditionele wedstrijd niet vergeten. Zo’n wedstrijd kun je in verschillende vormen gieten. Maar allemaal kunnen ze snel en effectief veel verkeer naar je site genereren. Laat deelnemers bijvoorbeeld een foto naar je site uploaden, waarop hun vrienden kunnen stemmen. Gegarandeerd succesvol!

4. Billboards

Traditioneel adverteren in huis-aan-huisbladen is op sterven na dood (hoewel ook hier uitzonderingen zijn). Maar billboarding zit nog altijd in de lift. En dan hebben we het niet eens over het billboard-formaat als advertentie op websites. Nee, het gaat hier om de oude en vertrouwde billboards bestaande uit papier en lijm, die we aantreffen op doorgaande routes in en rondom steden. Waar het online steeds moeilijker wordt om je merk te ‘branden’, kan een gerichte billboardcampagne veel voor je merk doen.

5. Kortingscoupons

Toegegeven, veel kortingscoupons tref je tegenwoordig online aan. Maar het gaat om het aloude  principe. Vroeger knipte je ze uit de krant of een tijdschrift, tegenwoordig zoek je ernaar op internet. Niet voor niets dat veel bedrijven ze strategisch inzetten. Kortingscoupons zijn een geweldig middel om extra bezoekers naar je webshop, fysieke winkel of attractie te leiden.

We zijn benieuwd naar jouw ervaringen met ‘ouderwetse’ marketingmiddelen. Laat hieronder in een reactie achter wat goed werkte en wat juist niet.

Puur!fct is een reclamebureau dat inzet op duurzame relaties en unieke merkverhalen. We willen onderscheidend zijn en werken graag samen met onze klanten aan resultaat. Onze ambitie? Het meest gewilde bureau zijn, ten dienste van onze relaties.

Loading...