Social media is een onderdeel van je communicatieplan. De website, nieuwsbrief, een blog en alle social mediakanalen vormen één geheel. Een middel dat je o.a. inzet om je bedrijf zichtbaar te maken, online service te bieden en je bedrijf te laten groeien. Het lijkt vanzelfsprekend om een social mediakanaal in te zetten. Toch is dit in de praktijk lastiger dan het lijkt. Succes op social media is niet vanzelfsprekend. Je kunt de plank zelfs volledig misslaan. Met een averechts gevolg. Aandacht geven aan social media zonder een goede onderbouwing is zonde van je tijd.
In deze blog geef ik vijf tips om direct mee aan het werk te gaan. Zet je bedrijf online op de kaart.
Social media als verlengstuk van je website
Social media staan niet op zichzelf. Social media zijn een verlengstuk van van je website. Een verlengstuk van je bedrijf. Als je social media op een effectieve manier inzet, zorgen de verschillende kanalen ervoor dat je bedrijf groeit. Groeien in de zin van groter worden en/of kwalitatief groeien. Niet alleen klanten, maar je hele online community ziet de kwaliteit van je bedrijf.
Social media zet je in als middelen om je community te laten groeien. Je krijgt volgers. Een actieve community stuur je op verschillende manieren door naar je website. Je laat zien welke expertise je in huis hebt. Iemand die je volgt, gaat eerder een dienst of product van je afnemen dan iemand die je niet volgt. Bovendien groeit je zakelijke netwerk.
Via je website ziet de bezoeker op welke kanalen je actief bent. De bezoeker deelt je artikelen en verwijst naar je op social media. Via de social mediakanalen stuur je bezoekers naar je website. Een groeiende cirkel. Let op: deel relevante content, anders zijn je bezoekers of volgers zo weer weg. En dat wil je niet.
Stap 1 Zo vind je de juiste doelgroep
Deel relevante content. Content gemaakt voor de doelgroep die je wil bereiken. Relevante content zorgt ervoor dat de betrokkenheid (engagement) groeit. Je wil betrokkenheid van de juiste doelgroep, omdat dit potentiële klanten zijn.
Breng je doelgroep in kaart door in de huid van je doelgroep te kruipen. Stel jezelf dan een aantal vragen. Bijvoorbeeld: Wie ben ik? Waar liggen mijn interesses? Wat vind ik leuk om te lezen/horen of zien?
Analyseer je kanalen om te zien welke doelgroep betrokken is. Maak gebruik van analyseprogramma’s, zoals Google Analytics of analytics mogelijkheden via de social kanalen zelf. Zet hier ook je bestaande klantendatabase in.
Stap 2 Een passende strategie
De doelgroep is helder. Je hebt een analyse gemaakt van je bestaande kanalen. Nu aan de slag met een strategie. Kies per kanaal één of meer strategieën. Houd hierbij rekening met de doelgroep. Een aantal voorbeeldstrategieën:
- Blognetwerk. Relevante content op je website die je uitbouwt via social mediakanalen
- Community building. Betrokkenheid van je volgers is hier belangrijk
- Leadmonitoring. Vindbaarheid in zoekmachines en zoekfuncties op social mediakanalen
Bouw de gekozen strategieën uit tot een strategisch plan.
Stap 3 Een redactionele stijlgids
Je bedrijf heeft een uitstraling. Je voert de uitstraling zowel offline als online door. Zoals je in onze blog over online en offline communicatie kunt lezen (klik hier) is het goed om deze op elkaar af te stemmen. De manier van communiceren speelt een grote rol. Je wilt dat de medewerkers op een bepaalde manier met de klant omgaan.
Veel bedrijven hebben hier richtlijnen voor. Een redactionele stijlgids is een document met richtlijnen voor online communicatie. Samen met je team spreek je ook online dezelfde taal. De stijlgids is een dynamisch document waar alle medewerkers gebruik van kunnen maken.
Stap 4 Planning en doelstellingen
Het beeld van de doelgroep is helder. Een strategie per kanaal staat. En je hebt een redactionele stijlgids. Het is tijd voor een doelstelling en een planning. Doelstellingen zorgen ervoor dat je werk meetbaar wordt. Een planning zorgt ervoor dat je de doelstellingen gaat halen.
Maak gebruik van een contentplanning en verdeel de taken over je personeel. Hang de planning op een overzichtelijke plek. Laat ruimte over voor actualiteiten.
Voorbeeld: Maak een jaarkalender met belangrijke thema’s in een periode van zes tot twaalf maanden. Laat een ruimte vrij voor de ideeën van medewerkers en actualiteiten. Stimuleer medewerkers om iedere week aan de slag te gaan met deze thema’s.
Stap 5 Aan de slag
Het is tijd om actief aan de slag te gaan. Activeer de gekozen kanalen en plaats twee tot acht keer per week relevante content. Zorg voor een goede frequentie en samenhang van kanalen. Vergeet niet het resultaat te delen met je collega’s.
Wil je hulp bij of advies over één of meer van deze stappen? Neem contact op met hèt reclamebureau in Zwolle puur!fct. Wij bieden de mogelijkheid tot kennissessies, workshops en het uitwerken van het hele online communicatieproces.