Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachine-optimalisatie. Zoekmachines krijgen een steeds belangrijkere rol bij ons internetgebruik. Er is zo veel content op het internet te vinden dat we soms door de bomen het bos niet meer zien. Een goede zoekmachine biedt de uitkomst. Jij voert een zoekopdracht in en als het goed is kun je precies vinden waar je naar op zoek bent. Met deze SEO tips kun je direct aan de slag om je website te verbeteren.
Het algoritme van een zoekmachine – zoals Google – is ontzettend complex. Niemand weet precies hoe het algoritme er uitziet, maar we kunnen wel richtingen aangeven. In deze blog geven we een aantal SEO tips die je direct kunt inzetten om de SEO van je website te verbeteren. Waarom zou je dat doen? Om beter gevonden te worden en meer relevante bezoekers naar je website te trekken.
Allereerst zorg je dat je bent aangemeld bij de verschillende zoekmachines. Zeker als je internationale bezoekers naar je website wilt trekken, is Bing een belangrijke speler. Bing is ook de standaard zoekmachine voor een aantal versies van Internet Explorer die door overheidsbedrijven in Nederland worden gebruikt. Je kunt je aanmelden door naar de webmaster tools van beide zoekmachines te gaan en je aan te melden met de URL van je website. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact op, wij helpen je verder. De onderstaande SEO tips kan je direct gebruiken om je website te optimaliseren.
Tip 1 Blijf op de hoogte van ontwikkelingen
Om je website goed te optimaliseren, is het noodzakelijk om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op het gebied van de verschillende algoritmes.
Hoe blijf je op de hoogte van ontwikkelingen van Google en andere zoekmachines? Door je aan te melden bij verschillende nieuwsbrieven of door het gebruik van een goede rss feed reader. Een programma waar je verschillende websites invoert, en zo alle updates volgt. Een voorbeeld hiervan is feedly.com. De officiële Google blog mag uiteraard niet missen, maar ook de website van Yoast is interessant om in de gaten te houden.
Tip 2 Optimaliseer je URL’s en verbeter de SEO
Let op als je gaat stoeien met je URL’s. Ga niet zomaar veranderingen aanbrengen. Zorg dat je een ‘verhuisbericht’ naar Google stuurt als je content op een andere locatie komt te staan. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op. Er zijn een aantal dingen belangrijk als je een URL voor nieuwe content opgeeft:
- Zorg dat er een categorie in de URL vermeld staat. Een categorie is een overkoepelend onderwerp waarin je aangeeft waar je stuk over gaat.
- Maak de URL niet te lang. Het is niet altijd nodig om de hele broodkruimelnavigatie in je URL te verwerken. Een broodruimelnavigatie is de weg die je doorklikt om van de homepage naar de betreffende pagina te komen.
- Zorg dat de belangrijkste zoekwoorden als eerst worden vermeld.
Tip 3 Gebruiksvriendelijkheid
Gebruiksvriendelijkheid en relevantie zijn belangrijker dan ooit. We hebben niets aan teksten die niet goed leesbaar zijn, omdat ze helemaal volgepropt zijn met zoekwoorden en linkjes. We gaan dan snel weer van de pagina af en delen het zeker niet. Als we iets zoeken via een zoekmachine, zijn we op zoek naar een antwoord. Als we dit antwoord niet krijgen, kijken we verder. Hebben we veel aan de gevonden informatie? Dan zijn we bereid dit met anderen te delen en de pagina wellicht vaker te bezoeken. Houd rekening met de volgende punten op het gebied van gebruiksvriendelijkheid:
- Interne linkbuilding
Zorg dat de bezoeker makkelijk kan navigeren op je website. Prop je tekst niet helemaal vol met links, maar zorg dat belangrijke zoekwoorden een link bevatten naar meer informatie over dat zoekwoord of zin. - Externe linkbuilding
Zorg voor inbound en outbound links. Benoem andere websites en zorg voor een netwerk waarin jouw website benoemd wordt. Hierdoor zien de zoekmachines het belang van de website en creëer je een groter bereik. Hoe vaker de link gedeeld wordt, hoe hoger in de zoekmachine. - Optimaliseer voor mobiele apparaten
Steeds meer mensen zoeken via hun mobiel. Google wil graag de beste ervaring voor de gebruiker. En zal op mobiele apparaten dus de beste mobiele responsive websites laten zien. Responsive voor mobiele apparaten betekent dat de pagina zich aanpast aan ieder apparaat. Het is op die manier makkelijk te lezen op mobiel, tablet en desktop. Is je website niet responsive? Dan zak je in de zoekresultaten.
Tip 4 Relevante content
Je wil een actieve community. Zorg dat de inhoud van je website antwoord geeft op de vragen van je bezoeker. Maak deze content vervolgens makkelijk deelbaar en zorg dat er interactie kan plaatsvinden op de website. Hoe minder handelingen een bezoeker hoeft te doen voor het opnemen van contact, des te lager de drempel. Je wilt de bezoeker op de website houden en hem niet wegsturen om zijn vraag te kunnen stellen.
Heb je wat aan deze SEO tips? Laat het ons weten via een reactie onder deze blog. Wil je meer informatie over het optimaliseren van je website? Neem dan contact met ons op, hèt reclamebureau in Zwolle en Almere.