Best moeilijk als je roots in een mooie oude hanzestad liggen, en de jongste stad van Nederland maar blijft roepen en lonken. Is er zoveel veranderd in 22 jaar? Ik draag nog steeds te pas en te onpas Sancho’s. De Mac bleef ook. Net als de Citroën en Rogier, mijn art director, inmiddels ook meer dan remarkable. Copy – ooit mijn vak – was en bleef king in communicatie, de groei van online ten spijt. Maar hoe Almere me heeft kunnen verleiden?
Ja, we gaan de rollen omdraaien: de ‘hoofd’-vestiging van puur!fct verhuist van Zwolle naar Almere, de ‘neven’-vestiging van Almere naar Zwolle. Lees gerust verder als je wilt weten van de hoed en de rand!
wehkamp.nl
Ooit – in 1984 om precies te zijn – vroeg Wehkamp mij als freelancer copywriter voor de Dikke Wehkamp, destijds het warenhuis-thuis. Eigenlijk wilde ik alleen maar muziek maken, maar je moest wat. Het was nog de tijd van de typemachines, cicero linealen, aan- en afspatiëren met de hand et cetera. De Dikke was toen 400 pagina’s dik en daar waren we maar zo vijf maanden zoet mee. Acht-en-twintig jaar later (!) nam wehkamp.nl afscheid van puur!fct. We waren inmiddels van alle digitale gemakken voorzien. De Dikke bestond niet eens meer, wel wehkamp.nl en dat betekende ‘time to market’: wat we ‘s ochtends aan artikelen – soms enkele honderden – binnenkregen stond bij voorkeur ‘s middags al online …
Schrijven voor Wehkamp betekende dat een aantal Direct Marketing bureaus van weleer geïnteresseerd raakten. Dé bureaus zaten toen, begin jaren ’90, vooral in Amsterdam: Ogilvy & Mather Direct, Pieter van den Busken en Benjamin Van Doorn bijvoorbeeld. Een enkel bureau elders, zoals MK Direct (Leeuwarden). De leukste klussen van toen? Elk kwartaal de Billboard Review van Publex over buitenreclame. En natuurlijk het schrijven van Het Eerste Nederlandse Boek over Direct Respons Televisie Reclame, je weet wel: die ‘Bel nu’ reclames die ‘s nachts en overdags een aantal zenders vulden.
Puur! Freelance Creatief Team
September 1995 startten we Puur! Freelance Creatief Team aan een Zwolse gracht. Een vof bestaande uit een vaste kern creatieven met een flink aantal freelancers er om heen. In 2002 groeiden we uit ons jasje, en verkasten we naar onze huidige locatie, een kantoorvilla aan de Veerallee. We ‘vereenvoudigden’ de naam tot puur!fct (inderdaad, met kleine letter). De heerlijk flexibele schil van freelance copywriters, art directors, vormgevers en dtp’ers bleef gewoon bestaan.
Eind 2008 groeiden we weer uit ons jasje. We besloten het pand van top tot teen te renoveren en uit te breiden. De bankencrisis gooide nog geen roet in het eten, maar kondigde wel een ander tijdperk aan. Wij hielden vast aan ons mission statement: reclame is geen vak van ‘u vraagt wij draaien’. We wilden – en willen nog steeds – waarde toevoegen, gevraagd en ongevraagd advies kunnen geven, zoeken naar de vraag achter de vraag, en samen met opdrachtgevers werken aan resultaat.
Ondertussen had Almere mij verleid er te gaan wonen. Vrouwlief werkte in Amsterdam. Het zat niet in de planning om verliefd te worden op de jongste stad van Nederland, maar het gebeurde wel. Moe geworden van de opmerking ‘in Almere wil je nog niet dood gevonden worden’ bedachten we in 2010 ‘Lifestyle Almere’, dé stadsglossy van deze Big Apple van de Lage Landen. Zo kon iedereen die een beetje nieuwsgierig was elk kwartaal meer van Almere ontdekken in dit minimaal 100 pagina’s dikke magazine. Ik ook.
Aantrekkingskracht
Als je elk kwartaal een magazine over een stad maakt, dan leer je de stad op een bijzonder intensieve manier ontdekken en kennen. Ook als ondernemer. Wat mij persoonlijk aantrekt? Almere is net een dorp, ook al hebben we 200.000+ inwoners. Vrijwel iedereen is er nieuw, een aantal geboren en getogen Almeerders daargelaten. We zijn er samen aan het bouwen, er zijn korte lijntjes, en een ‘vastgeroeste’ gevestigde orde ontbreekt. Heerlijk.
Het lag voor de hand dat we – in 2012 – een nevenvestiging startten in Almere. Het zwaartepunt verschoof immers, de stad ligt heel centraal, ook naar de Randstad en er lagen gewoon veel kansen. Sindsdien realiseerden we tal van projecten voor aansprekende klanten als Almere City Marketing, Almere Centrum, Windpark Zeewolde, GB Steel Group Emmeloord, de provincie Flevoland, de gemeente Almere, Tweak, Sparql et cetera. Het smaakt naar meer.
Het communicatielandschap versplintert
Afgelopen jaren pitchten we in Almere regelmatig met collega-bureaus. Bureaus waarmee we eigenlijk prima door één deur kunnen. Het laatste jaar troffen we elkaar regelmatig, en wisselden we van gedachten over de nabije toekomst. Want de wereld verandert snel, ook de bureau-wereld. Bekijk het communicatielandschap maar eens, dat versplintert steeds meer. Door internet zijn er immers tal van disciplines bijgekomen. Samenwerking is essentieel, wil je als bureau de klant op maat blijven bedienen, zonder alle overhead.
Ja, we verhuizen niet alleen de hoofdvestiging, we bouwen samen met twee collega-bureaus ook aan een hybride bureau-netwerk. Het kan in Almere.
Binnenkort meer.