Selecteer een pagina

Bloggen en vloggen, dit is het verschil

24 jan, 2017

Wat is het verschil tussen bloggen en vloggen? Wat levert het op? En wat zet je in om je merk zo snel mogelijk tot een succes te maken? Dat zijn vragen waar we in deze blog antwoord op gaan geven. Bloggen en vloggen zijn niet meer weg te denken uit de communicatie van deze tijd. Het gaat meer dan ooit om contact maken met je doelgroep. En daar is een blog of vlog een perfect middel voor.

Het verschil tussen bloggen en vloggen

Een blog is een bericht op je website. Informatief of persoonlijk, het is actueel en het past bij het onderwerp van je website. Het webbericht bevat tekst en meestal beeld. Beeld maakt een tekst aantrekkelijker en we kunnen beelden beter onthouden dan tekst. Tekst zorgt voor de noodzakelijke context. Een vlog is een video waarin je iemand meeneemt in een proces, in je leven of in je bedrijf. Het is als het ware een gefilmde blog. Je kunt een vlog ook toevoegen aan een blog. Schrijf over je vlog in je blog en voeg de betreffende video toe.

Waarom je moet bloggen

Bloggen geeft context aan je verhaal. In een blog vertel je wie je bent. Je deelt kennis en ervaring. Je bouwt een community op door middel van reacties en interactie vanuit je blog. Heb je deelbare content? Dan groeit je bereik. Je online community groeit en dit kan van grote waarde zijn voor je bedrijf. Naast dat de inhoud van je blog zorgt voor een groeiende community en daarmee ook bereik, zorgt het ook voor een goede vindbaarheid in zoekmachines. Door een blog goed in te richten ben je beter vindbaar en verschijn je hoger in de zoekmachines. Dat gaat uiteraard niet vanzelf. Zoekwoorden onderzoek, goede leesbaarheid, zoektermen en linkbuilding zijn enkele voorbeelden waar je rekening mee moet houden als je een blog schrijft. Lees deze blog met vier tips voor een betere SEO.

Waarom je moet vloggen

Video’s worden vaak geüpload in Youtube, maar ook via Snapchat en Instagram kun je leuke video’s maken voor je vlog. Youtube heeft als voordeel dat het bijdraagt aan je vindbaarheid. Wist je dat YouTube de op één na grootste zoekmachine is? Het is ook daar dus heel belangrijk om rekening te houden met zoektermen (in je titel en omschrijving van je video bijvoorbeeld) die passen bij jouw doelgroep.

Zoals ik eerder al schreef is beeld voor mensen makkelijker om op te slaan dan tekst. Daarbij kost het minder moeite en is het dus toegankelijker om een video te kijken dan een stuk tekst te lezen. Vloggen is een goed idee. Kijk hier naar één van onze favoriete vlogs:

Heb je ook zin om te bloggen en te vloggen? Kom een keer bij ons langs en we helpen je bij een eerste opzet.

Puur!fct is een reclamebureau dat inzet op duurzame relaties en unieke merkverhalen. We willen onderscheidend zijn en werken graag samen met onze klanten aan resultaat. Onze ambitie? Het meest gewilde bureau zijn, ten dienste van onze relaties.

Loading...