Een hoge positie in Google. Dat wil iedereen met een website. Als je potentiële klant/gast/lezer online op zoek gaat naar de diensten, producten of informatie die jij levert, moet jouw site hoog in de rij met resultaten staan. Hoe doe je dat? Zorgen dat Google – en dus je doelgroep – je makkelijk kan vinden?
Door te zorgen dat je website zoekmachinegeoptimaliseerd is. Google ‘redeneert’ als volgt: komt een woord veel voor op een pagina, dan zal dit wel het hoofdonderwerp zijn. En dus verschijn jij hoog in de resultaten als iemand zoekt op dit woord.
Zoekwoorden: zorgvuldig kiezen
Stel: je zet de term ‘fiets’ in je kopregel, tussenkoppen en in de lopende tekst. Kom je dan op de eerste plek als iemand op het woord ‘fiets’ zoekt? Nee, er komt meer bij kijken. Jouw belangrijkste zoektermen (de woorden waarop je gevonden wilt worden) moet je zorgvuldiger kiezen. Want wat zegt ‘fiets’ nou eigenlijk? Verkoop je een fiets? Zoek je een fiets? Repareer je fietsen? En zoekt iemand op ‘fiets’, denk je? Of is de kans dat iemand bijvoorbeeld zoekt op ‘fiets kopen Zwolle’ groter?
Van kop tot keyword
Het belang van goed gekozen zoekwoorden is voor de vindbaarheid van je website essentieel. Wat typt jouw doelgroep in de zoekbalk van Google? En welke woorden kun jij het beste gebruiken om je van je concurrentie te onderscheiden? Zodat je precies díe mensen bereikt, die je wilt bereiken? Exact de juiste combinatie van woorden moet zowel in het zichtbare gedeelte, als in het onzichtbare gedeelte van je website voorkomen. Verwerk ze in namen van afbeeldingen, keywords in je CMS, et cetera. Het luistert heel nauw.
Soorten zoekopdrachten
Zoekopdrachten zijn grofweg in vijf categorieën op te splitsen.* Stel vast met welke intentie jouw doelgroep zoekt en gebruik daarvoor relevante termen.
Informatief | (zoekwoorden + tips, advies, voorbeeld, wiki) |
Commercieel oriënterend | (zoekwoorden + vergelijken, prijzen, tarieven, kosten) |
Commercieel transactioneel online | (zoekwoorden + bestellen, kopen, online, webshop) |
Commercieel transactioneel lokaal | (zoekwoorden + Almere, Zwolle, Spanje) |
Navigationeel / merkgerelateerd | (zoekwoorden + Apple, Boss, Clinique) |
Hulp nodig om hoger in Google te komen?
Begint het je te duizelen? Hoeft niet. Wij kunnen jouw website veel beter vindbaar maken voor je doelgroep. Investeren in een zoekwoordenonderzoek betaalt zichzelf terug. Met de resultaten kun jij zorgen dat je van de 22e naar de eerste pagina met zoekresultaten schiet. Positie één, dat wil toch iedereen.
Jouw website hoger in Google krijgen?
Bel 038 422 26 06
* de genoemde categorieën komen uit een artikel van Roy Ishak. Roy is DM-copywriter en SEO-consultant bij zoekmachinemarketingbureau Traffic Builders BV.