Selecteer een pagina

Inhaken op actuele items… Is er een grens?

10 nov, 2010

Iedereen die met reclame, marketing en communicatie te maken heeft zal het beamen. Inspelen op belangrijke gebeurtenissen met promotionele acties is een tool die we graag gebruiken.

Denk aan die goodies tijdens het WK en speciale seizoens- of feestdaggerelateerde acties. Of aan het inspelen op bijzondere – misschien zelfs pijnlijke – berichten vanuit het nieuws. Wie herinnert zich de wissel van Sven niet, die veelvuldig in reclameblokken gebruikt werd? Wanneer gaan we te ver? Officieel zijn er geen regels op dit gebied. Over wat wel en wat niet kan hebben mensen snel hun mening klaar. De grote vraag is: waar ligt die grens?

Smakeloos of juist slim gespeeld?

Zo komt – wat de Amerikanen betreft – de meest smakeloze advertentie uit Frankrijk. De boodschap die het Franse Weekblad Courrier International met deze ad probeert over te brengen is: Learn to Anticipate. Stel dat de architecten de Twin Towers minder hoog hadden gemaakt, dan was die verschrikkelijke ramp niet gebeurd. Een drogredenering die te ver gaat. En wat doe je met het overlijden van bijvoorbeeld Harry Mulisch. Verstuur je dan net als bol.com een nieuwsbrief waarin je alle boeken van de beste man aanbiedt? En wat te denken van bedrijven die Ruben – de enige overlevende van die vliegtuigcrash in Tripoli – aan hun metatags toevoegden, zodat ze beter gevonden werden? Kortom: hoe ver kun je gaan om een boodschap over te brengen, jezelf te promoten of iets onder de aandacht te brengen?

Wat vind jij? Laat je mening hieronder achter…

Puur!fct is een reclamebureau dat inzet op duurzame relaties en unieke merkverhalen. We willen onderscheidend zijn en werken graag samen met onze klanten aan resultaat. Onze ambitie? Het meest gewilde bureau zijn, ten dienste van onze relaties.

Loading...