Want volgens Philip Kotler, auteur van het boek Marketing 3.0, zijn dit de drie stadia van marketing in een notendop. Vroeger draaide marketing om het product. Later kwam daar het belang van de klant bij. En nu moet je een plekje in de harten van je klanten veroveren, wil je succesvol zijn en blijven. Een positieve associatie bij je product of dienst. Dat zou volgens Kotler anno nu je marketingdoelstelling moeten zijn.
Relevant blijven in een veranderende maatschappij
Marketingstrateeg Peter Heshof sluit zich hierbij aan. In een column over relevant blijven als merk stelt hij dat de focus verschuift van materiële welvaart, naar immaterieel welzíjn. De uitdaging zit er voor bedrijven in om een rol te veroveren in de lifestyle van mensen. En om daadwerkelijk een waardevolle bijdrage te leveren aan het welzijn van klanten.
Ondernemen vanuit je ziel
Consumenten weten een authentieke boodschap feilloos te herkennen. Probeer dus geen zieltjes te winnen, maar onderneem daadwerkelijk vanuit de overtuiging dat wat jij verkoopt de wereld een beetje beter maakt. Zorg voor perfecte service en kwaliteit, neem alle feedback serieus en kom vooral je beloftes na. Houd van je klanten!
Positieve praatjes
Natuurlijk zijn je product en je klanten onverminderd belangrijk. Het imago-aspect is een toevoeging. Maar het is een ontwikkeling die je niet mag negeren. Klanten hechten meer waarde aan de mening van andere consumenten dan die van jou als bedrijf. Zorg dat wat er over je gezegd wordt positief is.