Selecteer een pagina

QR code, niet zomaar een zwart-witte ‘vlek’

15 jul, 2011

Je ziet ze steeds meer. De QR codes. Ze duiken op in advertenties, op bierviltjes, filmposters, visitekaartjes… Zelfs kleding is niet meer veilig. Het idee: scan ‘m met je smartphone, en je wordt vervolgens naar een site gelinkt. Heel handig, veelzijdig en interactief dus. QR codes op toegangsbewijzen voor evenementen, uitgeprinte vliegtickets en hij vervangt hier en daar al handleidingen of gebruiksaanwijzingen.

Wie overigens denkt dat dit slechts een draak van een zwart/witte ‘vlek’ betreft heeft het helemaal mis. Webdesigner Depot laat zien dat er veel meer dan alleen dat zwart witte plaatje mogelijk is. Wat dacht je van kleur? Een logo erin verwerkt? Gepreegd of gestanst?

Beeldherkenning; een modern, dynamisch alternatief

Hoewel wij nog volop genieten van de mogelijkheden van de QR code, is de volgende stap alweer gemaakt. Dit moderne, dynamische alternatief is beter bekend als beeldherkenning. Waar de QR code mogelijk minder geschikt is voor kunst en cultuur – hij heeft z’n uiterlijk niet mee – biedt deze nieuwe vorm volop mogelijkheden. Niks geen gescan van codes. Nu wordt bijvoorbeeld een beeldhouwerk of schilderij direct herkend, zodra je ‘m in beeld van je smartphone brengt. Clean, makkelijk en op steeds meer plaatsen mogelijk.

Enorme toepasbaarheid

Je komt vervolgens niet op slechts één pagina terecht. Nee, je krijgt een hele schat aan informatie over het object. Denk aan filmpjes, artikelen of geluidsfragmenten. Kortom, de toepasbaarheid van beeldherkenning is enorm. Wanneer er eenmaal een database bestaat – wat helaas nog lang niet het geval is – kun je álles herkennen! Van een boom in het bos, tot aan die hippe, trendy schoenen van de persoon tegenover je in de bus.

Aurasma, brengt kunst tot leven

Leuk voorbeeld van beeldherkenning is Aurasma. Naar eigen zeggen brengt de app de fysieke en virtuele wereld samen. Zo vertelt anno 2011 Mona Lisa letterlijk haar eigen verhaal, en zie je naast de Golden Gate Bridge alsnog de Tyrannosaurus Rex die daar ooit leefde. Zonder ouderwetse infobordjes.

Puur!fct is een reclamebureau dat inzet op duurzame relaties en unieke merkverhalen. We willen onderscheidend zijn en werken graag samen met onze klanten aan resultaat. Onze ambitie? Het meest gewilde bureau zijn, ten dienste van onze relaties.

Loading...