Selecteer een pagina

Tijd en aandacht voor online marketing

24 jun, 2016

‘Oh, dat doen we er even bij.’ Die uitspraak horen we geregeld. Daar zien wij de uitdaging. Online marketing is namelijk meer dan ‘even erbij’. Het kost tijd, kennis en aandacht. Online gaat over nu, snelheid, service en interactie. Je kunt alleen inspelen op ontwikkelingen als je deze nauwlettend in de gaten houdt. Je kunt alleen snel reageren op je potentiële klant als je zijn online kanalen goed in de gaten houdt. En de eerste indruk die de klant van jou krijgt, moet goed zijn. Je wilt de klant aan je binden en daarbij is interactie heel belangrijk. Onlangs schreven we al een blog over de actieve online community. Daar zie je tips om je online community te vinden én te houden.

Wat is online marketing eigenlijk?

Je website. Het middelpunt van je online marketing. Om je website zichtbaar te maken bij je doelgroep moet je goed vindbaar zijn. Vind meer tips in onze blog over het optimaliseren van je website voor SEO. Als de website eenmaal staat, begint het echte werk. Interactie, optimalisatie aan de hand van de laatste ontwikkelingen en contentmarketing zijn nog maar het begin.

Ook social mediakanalen dragen bij aan de vindbaarheid en het bereik van je website. De meest gebruikte social mediakanalen zijn – Facebook, Twitter Instagram, LinkedIn en Youtube. Dit is uiteraard afhankelijk van de doelgroep. Zo is Snapchat met name onder de jongere generatie het hardst groeiende kanaal. Om je sociale kanalen zichtbaar te maken voor je doelgroep is het belangrijk dat ze goed geoptimaliseerd zijn.

Een belangrijk onderdeel van online marketing is onderhoud. Het ondergeschoven kindje. Nee, online marketing doe je niet even 1, 2, 3. Je moet er energie in blijven steken om resultaat te behalen. Als je net een aquarium met vissen hebt gekocht, ben je ook niet klaar. Je moet die visjes blijven voeren en af en toe het water verversen. Anders blijven ze niet leven. Een website en je online kanalen moeten ook blijven leven, anders bereik je je doelgroep nooit. Onderhoud dus je verschillende online kanalen.

Om je kanalen levend te houden is het belangrijk dat je content deelt, aangepast op de doelgroep per kanaal. Ga interactie aan en speel in op de behoefte van de doelgroep. Creëer betrokkenheid in de vorm van interactie (likes, volgers) en leid ze naar je website. Zorg dat je de aandacht van de doelgroep vasthoud. Door goed te monitoren en te analyseren, kun je snel inspelen op de behoeften. Je kunt je voorstellen dat dit veel werk is.

En dan hebben we het nog niet gehad over e-mailmarketing. E-mail marketing zet je in om de mogelijke doelgroep aan je te binden en de aandacht vast te houden. Je verzamelt gegevens van mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Een goede nieuwsbrief is persoonlijk, regelmatig en bevat content waar de lezer iets aan heeft. Een vak apart. Een goede nieuwsbrief zorgt voor serieuze conversie. En het mooie is: alles is meetbaar. Meer informatie daarover lees je in de volgende blog.

Online marketing doe je samen

Voordat je écht aan de slag gaat met online marketing, is het noodzakelijk een goede strategie te ontwikkelen. Hier kunnen wij je bij helpen. Er gaat een volledige analyse aan vooraf. Deze dient als input voor de doordachte strategie. En als je dan een strategie hebt, moet je die natuurlijk uitvoeren. Een handig hulpmiddel voor het inplannen en uitvoeren van online marketingactiviteiten is de contentkalender. Betrek je personeel bij het inzetten van deze contentkalender. Zo weet iedereen wat er speelt (én waar ze vervolgens op kunnen inspelen!).

Nog meer online marketingtips?

Iedereen is goed in zijn eigen vak. En laten wij nu heel goed zijn in sterke online analyses, online strategieën, creatieve contentcreaties, adviezen en social advertising. Neem gerust contact met ons op voor al je vragen over online marketing.

Puur!fct is een reclamebureau dat inzet op duurzame relaties en unieke merkverhalen. We willen onderscheidend zijn en werken graag samen met onze klanten aan resultaat. Onze ambitie? Het meest gewilde bureau zijn, ten dienste van onze relaties.

Loading...